Czy można sobie w pełni odpuścić czytanie lektur szkolnych na rzecz czytania streszczeń i opracowań? Prawdopodobnie nie do końca. Bo o ile streszczenia lektur są przydatne, to nie są one w stanie zastąpić kontaktu z literackim słowem pisanym. Kontakt z poszczególnymi lekturami daje uczniom pojęcie o tym, jak różnorodne mogą być style pisarskie.
Dzięki kontaktowi z tekstem szybciej można dostrzec różnice między gatunkami literackimi. Inaczej bowiem wygląda powieść, inny układ ma tragedia. Żeby to dostrzec, nie powinno się dosłownie czytać lektury, wystarczy ją przekartkować. Streszczenie takiej wiedzy nie da. Dosłownie o ile będzie o tym mowa w opracowaniu, to kwestie budowy tekstów literackich łatwiej jest zrozumieć na żywym przykładzie. Jednakże nie można powiedzieć, że streszczenia lektur nie są pomocne. Bo są i to bardzo i w wielu przypadkach. Wówczas, kiedy treść jest niełatwy, streszczenie może wyjaśnić to, czego się nie zrozumiało. Czy będzie to Makbet streszczenie, czy streszczenie innej lektury, w każdym momencie pisane jest ono takim językiem i stylem, by zrozumienie treści nie sprawiało trudności. Streszczenia pozwalają również utrwalić informacje z przeczytanej książki. Tym bardziej, jeśli czytało się ją już uprzednio. Dzięki streszczeniom szybciej można sobie przypomnieć, o czym była mowa w danym utworze i o co w nim chodziło. Ten obcy streszczenie i streszczenia lektur pozwalają na uzyskiwanie lepszych ocen, bo kiedy czyta się książki, sporo faktów może umknąć. W streszczeniach się je przypomina. Streszczenia są także pomocne, kiedy nie mogło się znaleźć danej książki. Wtedy Chłopcy z placu broni streszczenie daje namiastkę informacji o tym, czego dotyczyła dana książka. Może nie namiastkę, bo w streszczeniach książki opisuje się tak z dużą uwagą, jak jest to konieczne i możliwe. Bez rozdrabniania się w najmniejsze elementy bez wątpienia.
Źródło: http://klp.pl.
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.